نام کاربری
کلمه عبور
کلمه عبور را فراموش کرده اید ؟
کد پیگیری


نام و نام خانوادگی
شماره همراه
آدرس ایمیل


        
دبیر هنری و طراح پوستر فراخوان هفتمین سوگواره هنر عاشواریی: استفاده از تصویر در طراحی برخی موضوعات به تنزل آن مفهوم می انجامد - موسسه فرهنگی هنری سپهر سوره هنر

دبیر هنری و طراح پوستر فراخوان هفتمین سوگواره هنر عاشواریی: استفاده از تصویر در طراحی برخی موضوعات به تنزل آن مفهوم می انجامد



مسعود نجابتی در خصوص طراحی برخی پوسترهای مذهبی و ارزشی معتقد است: در برخی موارد ما فاقد تصویر و نمادی خاص هستیم مثل مناسبت هایی چون غدیر، عید قربان، مبعث و ... که به سختی می توان مفهوم را به شکل تصویری نمایان کرد واین امر در مواردی مثل ولایت مشکل تر نیز می شود.
به گزارش روابط عمومی هفتمین سوگواره هنر عاشورایی،مسعود نجابتی دبیر هنری و طراح پوستر فراخوان این سوگواره در خصوص طراحی پوستر فراخوان گفت: فراخوان ها چون به نیت اطلاع رسانی طراحی می شوند بنابراین تفکر خاصی بر آن حاکم نیست .
 وی به تغییر نام سوگواره اشاره کرد و ادامه داد:  بیشترین کار روی عنوان اصلی "سوگواره هنر عاشورایی" انجام شد، چون امسال نام سوگواره از پوسترهای عاشواریی به هنر عاشورایی تغییر یافت و بنابراین باید کار جدیدی صورت می گرفت.
وی به نمادهای استفاده شده در پوستر فراخوان اشاره کرد و افزود: نهایتا با افزودن نمادهای شناخته شده ای مثل تیغه علم یا فضاهای رنگی، سعی شد این اطلاع رسانی با حال و هوای سوگواره و محتوا تناسب داشته باشد. اما ایده اصلی که قرار است در پوستر استفاده شود هنوز سفارش داده نشده است.
وی در خصوص پوستر اصلی سوگواره افزود: به هر حال گزینه ها بیشتر گزینه هایی است که فضای تصویرسازی و نقاشی را مدنظر دارد و با توجه به اینکه در نهایت باید خصوصیات یک پوستر را داشته باشد.
دبیر هنری این سوگواره  به نمادها و نشانه هایی که در طراحی پوستر های مذهبی به کار می رود اشاره کرد و افزود: تیغه علم که در پوستر فراخوان زیر عنوان اصلی سوگواره از آن استفاده کردم ،یکی از این نمادهاست.
این هنرمند ادامه داد: نمادها زیادند که بعضی ها به صورت عام تر استفاده شده اند و کثرت استفاده بعضی نمادها مثل پنجه، علم، کوتل و بیرق صورت شناخته شده تری به آنها می دهد. برخی از این نشانه ها منطقه ای تر و بومی تر هستند و مربوط به جغرافیای خاصی از کشورند؛ مثل نخل و ...
وی ضمن اشاره به گستردگی این نمادها در نقاط مختلف جغرافیایی، ادامه داد: با توجه به اینکه محدودیت هایی در استفاده از عناصر تصویری در شرایط فعلی داریم مثل عدم استفاده از شمایل و چهره به صورت مشخص به نظرم بهتر است شرکت کنندگان از عناصری که وجود دارند و گاها بومی منطقه خاصی نیز هستند  استفاده کنند.
نجابتی در پاسخ به سوالی مبنی بر استفاده زیاد از تایپوگرافی در طراحی پوسترهای مذهبی عنوان داشت: این مساله به محدودیت هایی که طراح در استفاده از عناصر بصری دارد بر می گردد. در برخی موارد ما فاقد تصویر و نمادی خاص هستیم مثل مناسبت هایی همچون غدیر، عید قربان، مبعث و ... که به سختی می توان مفهوم را به شکل تصویری نمایان کرد که این امر در مواردی مثل ولایت بسیار مشکل تر نیز می شود. در مورد مفاهیمی که استفاده از تصویر ارزش واقعه را تنزل داده و سخیف می کند، هنرمندان مسلمان از قدیم ترجیح دادند که با فضای انتزاعی که بهترین حالت آن خط است به طراحی بپردازند و باز این برمی گردد به سابقه اینکه خط در هنرهای اسلامی از جایگاه والایی برخوردار است چون به نوعی تجسم بخشی به کلام الهی قلمداد شده مضاف بر اینکه فیگوراتیو نبوده و بر چیز خاصی اشاره نمی کند و به خاطر انتزاع و فضای گسترده اش می تواند بسیاری از مفاهیم را بدون اینکه حساسیتی ایجاد شود، بیان کند.
دبیر هنری این سوگواره در ارتباط با بخش تصویرسازی که امسال اضافه شده است، اظهار داشت : بعضی از این فضاها مثل سوگواره عاشورا به خاطر سابقه تصویری زیادی که دارد و قابلیت های منحصربه فردش و نمادهای زیادی که در این سال ها به آن پرداخته شده است می تواند با نگرش دوباره به نیازهای جامعه امروز به آن پرداخته شده و تقویت شود.
وی در پایان افزود: در واقع به همین دلیل در این موضوع خاص به طور مشخص تاکیدمان بر این بود که فقط به فضای تایپوگرافی و نوشتار پرداخته نشود . هرچند که در موضوعات دیگر به دلیل محدودیت هایی که وجود دارد خیلی دستمان باز نیست. اما بعد از گذشت6 دوره امسال تصور بر این بود که فضای تصویرسازی می تواند بسیار کمک کننده و کارساز باشد.
وی با ابراز امیدواری از حضور جوانان در این سوگواره گفت: منتظریم ببینیم در این دوره از سوگواره با چه تصویرسازی هایی از سوی نسل جوان مواجه می شویم. احتمال می دهیم در این دوره از سوگواره شاهد اتفاقات تاثیرگذاری باشیم که در دوره های بعدی نیز ادامه خواهد یافت.
یادآور می شود علاقمندان به شرکت در این نمایشگاه از 22 مهرماه تا 15 آبان ماه فرصت دارند آثار خود را به دبیرخانه این سوگواره به آدرس خیابان سمیه، نرسیده به خیابان حافظ، حوزه هنری، طبقه دوم، مرکز محافل و جشنواره های حوزه هنری ارسال کنند. همچنین برای اطلاع از جزییات شرکت در این سوگواره می توانند به وبگاه اینترنتی مرکز محافل و جشنواره ها به آدرس www.artfest.ir مراجعه نمایند.

نگاهی به سوابق هنری مسعود نجابتی:
مسعود نجابتی متولد 1346 تهران است. این عضو انجمن گرافیست های ایران، در سال 1378 در رشته گرافیک مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه هنر فارغ التحصیل شد.
نجابتی، عضو انجمن خوشنویسان ایران است و عمده فعالیت های او در زمینه های زیر انجام شده است:
طراح گرافیک و مسئول واحد انتشارات دفتر روابط عمومی متروی تهران، طراح گرافیک مسجد جمکران، تدریس گرافیک و تایپوگرافی، دریافت دیپلم افتخار اولین جشنواره خوشنویسی جهان اسلام، بخش کاربردهای خط در گرافیک، دریافت لوح تقدیر نمایشگاه کتابت بسم الله.
علاوه براین این هنرمند، عضو هیئت انتخاب وداوری پوستر های نمایشگاه بین المللی کتاب تهران 1382، جشنواره خبر و برنامه های تلویزیونی صدا و سیما، نمایشگاه نشانه های اصفهان (موزه هنرهای معاصر اصفهان)1383، نمایشگاه پوستر عاشورا (حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی تهران) 1384 ، اولین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان استان قم 1384 ، اولین نمایشگاه دوسالانه تایپوگرافی پوستر (اسماء الحسنی) ، 1384 و بخش تایپوگرافی جشنواره مقاومت 1385 بوده است.
صفحه آرایی، شرکت در نمایشگاه گروهی پوستر نسل چهار، عضویت در انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران، مدیر هنری و طراح گرافیک تابلوهای اطلاع رسانی شرکت قطارهای مسافرتی رجا، مدیر هنری و طراح گرافیک انتشارات نبوی، طراح گرافیک نشر و تألیف کتاب خط در گرافیک برای آموزش طراحی فونت "پرشیا" برای شرکت "بیت الکریم" در آمریکا، اولین نمایشگاه پوسترهای تجربی، دریافت جایزه دوم بخش سایر آثار گرافیک از هفتمین نمایشگاه دوسالانه طراحان گرافیک ایران، نمایشگاه تصویری از آسمان به مناسبت سال امام علی(ع)، طراح گرافیک نشر نی، طراح گرافیک و مدیر هنری کتاب‌های بزرگسالان نشر افق، طراح گرافیک اولین جشنواره تولیدات معارفی صدا و سیما نیز در کارنامه فعالیت های نجابتی دیده می شوند.