بازدید کننده محترم ، عملیات ثبت اثر شما در حال انجام میباشد ، ممکن است به دلیل حجم فایل شما کمی ارسال فایلها زمان بگیرد لطفا تا دریافت کد پیگیری صبر نمایید.

كارگاه شعر كودك و نوجوان برگزار شد

تاریخ ارسال : 1392/05/26

كارگاه شعر كودك و نوجوان یازدهمین جشنواره شعر وداستان جوان سوره با حضور كمال شفیعی و غلامرضا بكتاش و راه یافتگان جوان جشنواره برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی یازدهمین جشنواره شعر وداستان جوان سوره، شفیعی در ابتدای این جلسه با بیان اینكه آثار ارسال شده به جشنواره سوره امسال در سه نوع خلاصه می شدند، گفت: امسال برای اولین بار شاهد حضور شعر نونهال بودیم. شعر نونهال نبایستی با شعر نوجوانان مقایسه شود زیرا هر كدام از این نوع اشعار مقوله های متفاوتی هستند.
شفیعی با اشاره به اینكه خلق اثری زیبا هدف ما از ادبیات كودك و نوجوان است، افزود: در دنیای شاعرانه، بزرگسالان تعلقی فكر می شود اما در دنیای شاعرانه كودكان، تخیلی اندیشه می شود. در مقابل شعر نوجوان عجولانه است زیرا نوجوان همیشه خواستار كشف انتهای موضوعات است.
وی با تاكید بر این نكته كه هم اكنون شاعران بخش كودك و نوجوان دارای سبك شده اند، اضافه كرد: در دهه های 60 و 70 شمسی فقط یك نوع طرز فكر برای شعر كودك و نوجوان وجود داشت اما اكنون این گونه نیست و محورهای متنوعی در این نوع شعر دیده می شود.
این شاعر وجود سوژه برای سرایش شعر در بخش كودك و نوجوان را لازم دانست و خاطر نشان كرد: برای سرایس شعر نیاز به تنوع دید داریم. شاعر شدن به معنای شعر خوب گفتن برای كودك نیست بلكه شاعر خوب بایستی دارای فكر و دیدگاه خوب در شعر باشد.
كمال شفیعی برای كودكانه شعر گفتن، كودك شدن را الزامی دانست و گفت: اگر ما از این زاویه شعر بگوییم ادبیات ما شكل دیگری پیدا خواهد كرد. شاعران كودك باید مفاهیم را در این نوع شعر افزایش دهند و این نیازمند شناختن زبان و جغرافیای ذهن كودك است.
غلامرضا بكتاش شاعر ادبیات كودك و نوجوان كشورمان در این كارگاه آموزشی با ذكر این مطلب كه هر جشنواره ای برگزیده های خودش را دارد، گفت: اگر بخواهیم دارای كشفیات دامنه دار شویم بایستی از شعار زدگی به دور بوده و خودمان به خودمان سفارش دهیم.
وی ادبیات كودك را داری سه هدف بزرگ دانست و اضافه كرد: اول وظیفه كوتاه مدت كه خواندن و لذت بردن است، وظیفه دوم میان مدت و یاد گرفتن كلمات و حفظ كردن توسط كودكان است و وظیفه سوم در ادبیات كودك دراز مدت است كه در آن بر پایه ادبیات كودك و نوجوان ساختار فرهنگی شكل می گیرد و كودك از شعر ما به رتبه های بالا دست می رسد.
بكتاش در مورد شاعرانی كه شعر كودك و نوجوان می سرایند، گفت: یك شاعر كودك قبل از شروع به سرایش بایستی آثار همه شاعران كودك را بخواند و با پشتوانه قوی اقدام به این كار كند تا خیال یا كلمه ای اضافه كند.