بازدید کننده محترم ، عملیات ثبت اثر شما در حال انجام میباشد ، ممکن است به دلیل حجم فایل شما کمی ارسال فایلها زمان بگیرد لطفا تا دریافت کد پیگیری صبر نمایید.

تولیدات سوگواره محصولی کاربردی برای کشورهای همسایه است/ محتوا مهم‌ترین بخش کتیبه است

داور بخش پرچم و کتیبه چهاردهمین سوگواره هنر عاشورایی گفت: هر آنچه به واسطه این سوگواره تولید شود برون رفت بسیار خوبی دارد و محصول کاربردی برای کشورهای اطراف و حرمهای مختلف محسوب میشود.

تاریخ ارسال : 1401/8/11

روح‌الله ابوالفضلی داور بخش پرچم و کتیبه چهاردهمین سوگواره هنر عاشورایی در گفتگو با ستادخبری این سوگواره گفت: بحث نگارگری، خوشنویسی، طراحی گرافیک، انتخاب رنگ و محتوا مولفه های اصلی در داوری و ارزیابی آثار سوگواره هستند.

وی اظهار کرد: کتیبه ها از نظر محتوا، نگارگری و اصول حاکم بر کتیبه نگاری مورد بررسی قرار میگیرند اما من خوشنویسی کتیبه را ارزیابی خواهم کرد.

داور بخش پرچم و کتیبه چهاردهمین سوگواره هنر عاشورایی افزود: در بحث خوشنویسی جدای از بحث محتوا اینکه چه نوع خطی استفاده شود و ترتیب روانخوانی خط چگونه باشد یعنی وقتی مخاطب کتیبه را می بیند به راحتی محتوا را بخواند و کلمه در ذهنش متبادر شود، اهمیت دارد.

وی بیان کرد: در خوشنویسی اینکه کلمه ای که هنرمند میخواهد پررنگ و واضح بنویسد چه کلمه‌ای است و از چه نوع خطی برای نوشتن آن استفاده میکند، بسیار مهم است. همچنین صافی دست، صفحه و سیاه و سفیدی هایی که در خط باید رعایت شود، از نکات فنی به شمار می روند.

 ابوالفضلی افزود: نوع خط در اشعار، عناوین و اذکار و اینکه چه سرعتی در انتقال مفهوم برای بیننده دارند، بررسی می شود.

وی خطاب به جوانان شرکت کننده در سوگواره هنر عاشورایی گفت: یکی از مهمترین نکات در کتیبه، انتخاب محتوای خوب است. در سالیان گذشته بیشتر محتوا در جذب مخاطب و هیات ها در نظر گرفته شده و به نظر من هم چون قرار است مخاطب با این محتوا ارتباط برقرار کند، این بخش پراهمیت ترین مبحث تولید کتیبه است.

داور بخش پرچم و کتیبه چهاردهمین سوگواره هنر عاشورایی ادامه داد: گاه کنار نام سیدالشهدا ذکری نوشته میشود که خیلی از آنها مغفول مانده (مثل اشعار قدما و معاصران) است بنابراین در گام نخست بحث محتوا مطرح است و سپس در نگارگری و خوشنویسی هرچه کلمات صاف تر، خواناتر و به لحاظ قوت خوشنویسی، محکم تر و با صلابت تر باشند مسلما امتیاز بالاتری دارند و از اقبال بیشتری برخوردار میشوند.

وی با تاکید بر اینکه نوع رنگهای انتخابی و میزان تاثیرگذاری آن از دیگر نکات قابل توجه در این هنر است گفت: در نگارگری، بحث تذهیب و گلکاری ها باید متناسب با خوشنویسی اثر باشند تا وقتی در کنار هم قرار گرفتند، مکمل یکدیگر باشند. همچنین اینکه مناسبت تعزیه در اربعین است یا عاشورا نیز باید رعایت شود.

ابوالفضلی در بخش دیگری از سخنانش به جوانانی که تا امروز تجربه حضور در چنین رویدادی را نداشته‌اند پیشنهاد کرد: بهتر است شرکت کنندگان جوان از تجربه اساتید گرافیست مثل مسعود نجابتی که در این فضا کار کرده اند، استفاده کنند.

وی درباره اهمیت برگزاری سوگواره هنر عاشورایی تشریح کرد: این رویداد هنری در خلق کتیبه های بدیع و تازه، بسیار مفید است چون کتیبه ها از مهد هنر در حال خارج شدن است و در کشورهای دیگر که شاید فضایی با این گستردگی و لطافت ندارند، مورد استفاده قرار میگیرد بنابراین هر آنچه به واسطه این سوگواره تولید شود برون رفت بسیار خوبی دارد و تغذیهای برای کشورهای اطراف و کاربردی در حرم های مختلف محسوب میشود.

داور بخش پرچم و کتیبه چهاردهمین سوگواره هنر عاشورایی در پایان اظهار کرد:کتیبه هایی که سال‌های پیش در سوگواره هنر عاشورایی خلق شد در اربعین حسینی و در حرم های ائمه مورد استفاده قرار گرفت. بر همین اساس برکات تولیدات رویداد هنر عاشورایی هم در داخل از کشور هم در خارج از ایران مورد بهره برداری قرار میگیرد.

گفتنی است، چهاردهمین سوگواره هنر عاشورایی در قالب 5 بخش پوستر و تایپوگرافی، نقاشی (دیجیتال و کلاسیک)، نقاشیخط، پرچم و کتیبه و کمیک استریپ برگزار خواهد شد