بازدید کننده محترم ، عملیات ثبت اثر شما در حال انجام میباشد ، ممکن است به دلیل حجم فایل شما کمی ارسال فایلها زمان بگیرد لطفا تا دریافت کد پیگیری صبر نمایید.

گزارشی از ورک‌شاپ تصویرسازی یازدهمین «سوگواره هنر عاشورایی»

تاریخ ارسال : 1396/07/22

ورک‌شاپ تصویرگری یازدهمین «سوگواره هنر عاشورایی» 19 مهرماه با حضور هنرجویان و هنرمندان این عرصه در حوزه هنری برگزار شد. علی محمدی، مسئول برگزاری ورک‌شاپ تصویرسازی هنر عاشورایی، در توضیحاتی درباره کلیت برگزاری این کارگاه گفت: این کارگاه تنها در یک جلسه برگزار می‌شود که همین امروز است و تا عصر به پایان می‌رسد. ورک‌شاپ تصویرگری امسال حدود 22 شرکت‌کننده دارد که از این تعداد افرادی هستند که از برگزیدگان دوره‌های قبل بخش تصویرگری بودند و در این جلسه حضور دارند. همچنین تعدادی دیگری از دوستان از تصویرگران درجه یک و حرفه‌ای کشورمان به شمار می روند. وی درباره رویکرد امسال در بخش تصویرگری این سوگواره توضیح داد: امسال بر خلاف سال‌های گذشته و دوره‌های قبل، رویکردمان تغییر کرده و بیشتر با محور متن یعنی همان ادبیات عاشورا کار می‌کنیم. محمدی همچنین در زمینه تکنیک مورد استفاده در کارگاه تصویرگری هنر عاشورایی بیان کرد: در این جلسه ورک‌شاپ، یک‌سری از دوستان با دست کار می‌کنند و تعدادی دیگر به شکل دیجیتال کارهایشان را ارائه می‌دهند. وی که خود از برگزیدگان دهمین دوره سوگواره هنر عاشورایی است، در پایان توضیحاتش گفت: امسال قصد داریم از کلیشه‌ها پرهیز کنیم. بنابراین بیشتر روایتگری را پیش گرفته‌ایم. خوشبختانه امسال در بخش تصویرگری حرفه‌ای‌ترین نفرات شرکت کرده‌اند و از میان 22 نفر حداقل 10 نفر از دوستان حاضر در ورک‌شاپ تصویرگری، از هنرمندان درجه یک ایران هستند. کارگاه‌های تصویرگری هنر عاشورایی در طول سال برگزار شوند در ادامه این گزارش با صحبت‌های حسام‌الدین طباطبایی، هنرمند پیش‌کسوت تصویرگری همراه می‌شویم. وی ارزیابی‌اش را از کلیت برگزاری این ورکشاپ این‌گونه عنوان کرد: خداراشکر این دوره از سوگواره هم تا به حال خوب بوده و مانعی برای اجرای همکاران وجود نداشته است، همچنین در عین حال جو حاضر در این ورک‌شاپ خیلی صمیمی و دوست داشتنی است. او سپس درباره شاخصه‌های اصلی آثار عاشورایی توضیح داد: مخاطبان بخش تصویرگری هنر عاشورایی متشکل از مخاطبان عام و خاص هستند که شامل همه سنین هم می‌شوند. بر این اساس، مخاطبان عام، فرهنگ عاشورایی را به شکل سینه به سینه و دهان به دهان منتقل می کنند و مسیر خودشان را می‌روند و به نوعی یک نوستالژی خوب از عاشورا از زمان کودکی شان دارند؛ اما مخاطبان خاص، مخاطبانی هستند که دوست دارند هنر را هم در فرهنگ عاشورا دخیل کنند. در کنار این دو دسته از مخاطبان گروهی دیگر از مخاطبان به کودکان و نوجوانان اختصاص دارد که خیلی حساس هستند و به نظرم باید در اینجا دست به عصا حرکت کرد؛ چراکه نمی‌توان اتفاقات عاشورا را بریشان خیلی صریح بیان کرد، منظورم نشان دادن صحنه‌های خشن و جنگ است، بلکه باید بیشتر با روح عاشورا آن ها را آشنا کرد. به عنوان مثال، آن زیبایی که حضرت زینب(س) از واقعه عاشورا دیدند و آن را بیان کردند، تا به حال خیلی به آن اشاره نشده است، در حالی که خیلی مهم است. طباطبایی همچنین اظهار کرد: برگزاری چنین ورک‌شاپ‌هایی حرکت بسیار خوبی است ولی بهتر است چنین برنامه‌هایی در طول سال و به شکل مداوم برگزار شود که این مسئله نیاز به اتاق فکری دارد تا در آن جلسات ماهانه‌ای برگزار شده و مسائل مربوط به این حوزه بررسی شود؛ ضمن اینکه بهتر است در بخش هنرهای عاشورایی بیشتر به محتوا تا فرم پرداخته شود. امسال آثار با کیفیت‌تری ارائه شده است در ادامه این گزارش یکی دیگر از هنرمندان تصویرگر که به گفته خود طی این سال ها دوبار در سوگواره هنرهای عاشورا برگزیده شده است، گفت: اولین سالی است که در کارگاه‌های تصویرگری شرکت می‌کنم ولی از گذشته پیگیر این ماجرا بوده‌ام. خداراشکر امسال دوستانی که در بخش تصویرگری حضور دارند، کارهای با کیفیت‌تری نسبت به دوره‌های قبل ارائه کرده‌اند و این اتفاق خوبی است. پیش از این به مدت یکی دو سال بود که کیفیت آثار کم شده بود و استقبال آنچنانی هم از کارها نمی‌شد؛ اما فکر می‌کنم امسال اتفاق بهتری افتاده است و اگر مخاطبان بیشتری داشته باشیم مسلما اعتبارمان برای سال‌های بعدی بالاتر می‌رود. این هنرمند تصویرگر درباره شاخصه‌های اصلی آثار عاشورایی توضیح داد: همیشه یک سیر تاریخی در تاریخ هنر بوده و هست. به عنوان مثال در غرب، آثاری مفهومی و نوگرا می‌بینیم و فکر می‌کنیم یک ماجرای جدیدی رخ داده است اما درواقع ریتم به این شکل بوده که مراحلی گذرانده شود تا الان به چنین مرحله‌ای برسد و نتیجه‌اش حاصل شود. به نظرم در هر هنری این سیر تکامل باید کاملا انجام شود و به نوعی به‌روزرسانی انجام شود که اگر این اتفاق بیفتد، در نتیجه مخاطبان راحت‌تر با آثار ارتباط برقرار می‌کنند. در ادامه یکی هنرجویانی که در این کارگاه حاضر بود، گفت: من اولین بار است که در سوگواره هنر عاشورایی و در چنین ورک‌شاپ‌هایی شرکت می‌کنم، البته در دوران دانشجویی‌ام حدود سال 87 در بخش پوستر عاشورایی همکاری داشتم اما در بخش مسابقه تصویرگری تا به حال شرکت نکرده‌ام. به نظرم این‌گونه جمع‌های دوستانه خیلی در کار تصویرگری تاثیرگذار است. در کل معتقدم در این بخش بیشتر، خلاق بودن در ایده و توجه به عمق مطلب خیلی مهم است.