بازدید کننده محترم ، عملیات ثبت اثر شما در حال انجام میباشد ، ممکن است به دلیل حجم فایل شما کمی ارسال فایلها زمان بگیرد لطفا تا دریافت کد پیگیری صبر نمایید.

در حوزه هنری صورت گرفت؛ برگزاری اولین محفل تئاتر

تاریخ ارسال : 1391/09/27

اولین محفل تئاتر به همت مرکز هنرهای نمایشی و مرکز محافل و جشنواره های حوزه هنری 25 آذر ماه در سالن سلمان هراتی با حضور اساتید و مسئولان فرهنگی چون دکتر محمود عزیزی، تاجبخش فنائیان، رحمت امینی، حسن دولت آبادی، علیرضا خمسه، محمدعلی خبری، بهزاد صدیقی، علی اسدی، شکرخدا گودرزی، حمیدرضا افشار، امیر دژاکام، محمدحسین ناصربخت، مریم معترف و ... برگزار شد.
به گزارش مرکز محافل و جشنواره های حوزه هنری، این نشست های دوستانه و صمیمی( به تعبیر رحمت امینی، مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری)، که سالروز تولد دکتر محمود عزیزی بهانه و دستمایه برگزاری اولین جلسه آن بود، با هدف دیدار و گفت و شنود اهالی این حوزه ، بیان مشکلات تئاتر و هم اندیشی برای یافتن راهکارها در کنار معرفی کارهای تازه و نو دوستان فعال در زمینه هنرهای نمایشی برگزار می شود.
دکتر عزیزی که اولین محفل تئاتر به یمن سالروز تولد وی شکل گرفته بود در ابتدا با بیان استفاده از فرصتی که برای دیدار دوستان مهیا شده، گفت: فعالیت تئاتر هر جا و با هر اسمی پویا و مستمر باشد قطعا تاثیرات آن قابل مقایسه با هیچ هنری نیست.
رحمت امینی نیز با بیان این نکته که صحبت های این محفل  جهت دار و رسمی نیست اما از فرصت حضور بزرگان باید نهایت استفاده را کرد، افزود: مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری تلاش می کند تا حمایت از جریان تئاتر دانشگاهی و جوانان هنرمند و خوش فکر را همیشه مدنظر داشته باشد.
وی همچنین ادامه داد: حرکت دیگر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، وجهه عمومی دادن به سالن هایی است که شاید قبل از این "مناسبتی " خوانده می شدند اما اکنون سالن های مهر و ماه حوزه با برنامه ریزی برای اجرای نمایش های قابل قبول و متعارف سعی در استفاده عمومی از این سالن ها دارد.
مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری به انتشار کتاب صحنه و نشریه صحنه ماه اشاره کرد و گفت: ایجاد دفتر تئاتر کاربردی و تمرکز بر پیش برد تئاتر کودک و نوجوان از جمله اقدامات اخیر این مرکز است. ضمن اینکه در اجرای جشنواره سراسری تئاتر ماه تلاش کردیم تولیدمحور باشیم. به این منظور آثاری که در جشنواره تئاتر ماه شرکت کردند همه اجرا شدند و به این صورت زحمات و هزینه ای بی ثمر نماند که امیدواریم در جشنواره تئاتر فجر نیز این رویه به کار گرفته شود.
تاجبخش فنائیان، عضو هیات علمی پردیس هنرهای زیبا، که در این مراسم مورد تقدیر قرار گرفت، بر هدفمندی این سلسله نشست ها تاکید کرد و گفت: اگر سیاستگذاری، راه و نقشه رسیدن به اهداف مشخص شود، می تواند طراحی درستی برای این محافل شکل بگیرد، از این رو معتقدم بهتر است دستور جلسه داشته باشیم. اگر این سرفصل ها برای هر محفل طراحی شود و استراتژی و تعریف مناسبی شکل بگیرد، می توان به صورت مکتوب در دسترس حضار نیز قرار گیرد که پس از مدتی به پی ریزی آینده منتج خواهد شد.
وی تاکید کرد: اهداف ما همیشه روشن و مشخص است و در این سلسله نشست ها می توان بر اساس وضعیت موجود تاکتیک های مشخصی تعریف کرد.
فنائیان همچنین با دغدغه پرداختن به تئاتر ایرانی گفت: شناخت فرهنگ ایرانی پایه رسیدن به تئاتر ایرانی است که در این میان شاید اختلاف نظرهایی نیز وجود داشته باشد اما تعریف عمیق فرهنگی در این موجود است.
امینی همچنین یکی از محاسن و ویژگی های این جلسات را نزدیک کردن هنرمندان به یکدیگر و به مجموعه دانست و در ادامه افزود: هر چند مفید و نتیجه دار بودن جلسه به شرکت کردن منظم حضار در جلسات منتج خواهد شد اما حداقل فایده حضور افراد را می توان در وزانتی که به این محفل می دهند نیز نگریست.
حمید رضا افشار، هم با بیان اینکه حوزه به عنوان یک نهاد فرهنگی مستقل نمایشی، آلترناتیو مثبتی برای وزارت ارشاد به شمار می رود، افزود: بسیاری از کسانی که از طریق وزارت ارشاد و مرکز هنرهای نمایشی نمی توانند کار کنند، با حسن مدیریت مجموعه حوزه هنری در این فضا به کار می پردازند. اگر در این میان سرفصلی برای پرداختن به پژوهش و جریان سازی تئاتر ایرانی نیز مدنظر قرار گیرد، می تواند بسیار مفید باشد.
امینی با بیان اینکه در نظر داشتیم تا برای هر محفل نامی برگزینیم و محفل اول را نیز "تئاتر ایرانی" نام گذاری کنیم، گفت: هدف ما حمایت از تئاتر ایرانی است و در راستای تبیین چشم اندازهای تئاتر ایرانی محافل ما می تواند شکل بگیرد.
بهزاد صدیقی نیز اظهار داشت: تبیین نقشه راهی برای نشست های بعدی می تواند از دل این صحبت ها روشن تر و مبسوط تر صورت بگیرد.
امیر دژاکام هم با بیان اینکه آموزش رابطه ای دوسویه است، اظهار داشت: تئاتر اگر سالم باشد تفاوتی نمی کند کجا باشد، است و این تئاتر اکنون با بی مهری و کمبود بودجه ای روبروست که باید برای آن فکری شود.
وی به مقایسه بودجه 14-18 میلیاردی یک فیلم فاخر در کنار بودجه 18 میلیاردی کل تئاتر ایران پرداخت و افزود: تئاتر باید به همه فضاها برگردد. اکنون تئاتر ایران با نوعی قرنطینگی روبروست. متاسفانه فرهنگ بچه های تئاتر لای چرخ دنده های مادی تولید دارد له می شود که باید برای آن در همین جلسات فکر کرد.
دژاکام در ادامه گفت: تئاتر ایرانی مبتنی بر فرهنگ ایرانی است و فرهنگ ایرانی مبتنی بر دین، عرفان، فلسفه و هنر جاری در مکان و زمان است و چون فرهنگ جاری و ساری است و تغییرپذیر پس نمایش ایرانی هم باید این پویایی را در ذات خود داشته باشد.
محمدحسین ناصربخت، پژوهشگر و دبیر چندین جشنواره تئاتر آیینی و سنتی با ابراز اینکه نباید نسبت به حرکت جامعه کند بود، گفت: پیشنهاد می کنم از حالت دورافتادگی بکاهیم و می شود در این جلسات کارهایی که می کنیم را مطرح و راهنمایی های لازم نیز ارائه شود.
علیرضا خمسه هم که از حاضرین در این نشست بود، ضمن تبریک سالروز تولد دکتر محمد عزیزی، و با این تعبیر که  دکتر عزیزی در ماه آذر و از میان آتش و برف چیزی که تئاتر است متولد شده، گفت: محور آموزش در تئاتر در کشور ما امریست که باید جدی گرفته شود، در غیر اینصورت با تبعات و بازخوردهای آن روبرو می شویم. سال ها تلاش کردیم تئاتر کودک را جا بیندازیم، قبل از آموزش ابتدایی در پیش دبستانی که آغاز سن رشد است باید این اتفاق بیفتد و اگر چنین نشود آموزش های بعدی چندان کارگشا نیست.
وی با بیان اینکه تئاتر، به جز خود تئاتری ها خریداری ندارد، گفت: زمانی این مقوله اهمیت خود را می یابد که بتواند چراغ راه سیاستگذاری های فرهنگی و اجتماعی شود.
خمسه همچنین به حوزه به عنوان بیانگذار جشنواره گونه پانتومیم اشاره کرد و گفت: در دهه 70 حوزه آغازگر جشنواره پانتومیم بود و خوب است که این جشنواره ادامه یابد. هرچند من با برگزاری جشنواره ها چندان موافق نیستم اما اگر این جشنواره ها را ویترینی برای نمایش دادن تلاش هنرمندان جوان فرض کنیم، بهتر است به آن نگاه در خور شود.
دکتر محمود عزیزی نیز با بیان اینکه مجموعه مطالب گفته شده در این نشست ذات درد تئاتر کشور است، گفت: ضعف حرکت، به معنای ضعیف بودن حرکت ما نیست بلکه بیانگر این است که راه بسیار پرپیچ و خم و سنگلاخی است.
وی به پرداختن مسئولان به مقوله تئاتر کشور به عنوان راه حل این مشکلات اشاره داشت و افزود: باید مشخص شود از کجا به کجا می رویم و ابزار رسیدن و دشواری های راه نیز پیداست. وقتی فعالیت های ما در حمایت قانونی قرار بگیرد می تواند بهترین سیر خود را داشته باشد. نمایندگان قانونی نیز باید با طرح لایحه مشخص، هنرمندان این عرصه را حمایت کنند.
محمدعلی خبری نیز به جایگاه تئاتر به عنوان یک نهاد فرهنگی، آموزشی و تربیتی اشاره کرد و گفت: متاسفانه اکنون این جایگاه را از دست داده ایم. کارکردهای هنر را باید به دست خود هنر داد تا بسیاری از مشکلات حل شود.
گفتنی است بناست تا این سلسه نشست ها به صورت ماهانه توسط مرکز هنرهای نمایشی و مرکز محافل و جشنواره های حوزه هنری برگزار شود.