بازدید کننده محترم ، عملیات ثبت اثر شما در حال انجام میباشد ، ممکن است به دلیل حجم فایل شما کمی ارسال فایلها زمان بگیرد لطفا تا دریافت کد پیگیری صبر نمایید.

"كارگاه تخصصی فیلم نامه" در جشنواره رویش برگزار شد

تاریخ ارسال : 1393/12/07

 هادی مقدم دوست، معتقد است فیلم های بالغ و كمال یافته دینی باید صاحب نظر باشند و فقط صورت مسئله را طرح نكنند.

به گزارش روابط عمومی مرکز محافل وجشنواره های حوزه هنری، هادی مقدم دوست كارگردان و فیلنامه نویس امروز پنجشنبه 7 اسفندماه در كارگاه تخصصی فیلم نامه به عوامل شعارزدگی در فیلم پرداخت. مقدم دوست در ابتدای این كارگاه بیان كرد: ما به تأثیر در فیلم محتوا می گوییم و در ناخوشایندترین حالت پیام گفته می شود. این پیام از اركان اصلی ساخت اثر هنری است و این محتوا و پیام خودآگاه یا ناخودآگاه در شكل گیری اثر نقش دارد. 
كارگردان فیلم «سر به مهر» گفت: زبان فیلم باید مثل موسیقی بر روی مخاطب تاثیر احساسی بگذارد. در مدیوم فیلم نمی توان با كاغذی كه روی آن جمله ای نوشته شده حرف زد. یكی از دریچه های شعارزدگی نداشتن تسلط بر زبان فیلم و فیلنامه نویسی است. سینما یك زبان است. شعارزدگی در فیلم به جای اینكه حسی را در مخاطب ایجاد كند با یك سیاق دیگری با مخاطب حرف می زند.
 تاثیر با قصه به وجود می آید 
مقدم دوست خاطرنشان كرد: راه درمان شعارزدگی حذف محتوا و پیام نیست و وقتی پیام را از دستان حذف می كنیم دیگر نمی توانیم فیلم بسازیم چون قصه بدون معنی می شود. حذف محتوا و پیام از داستان، فیلم را به یك فیلم پاره خطی و بدون نظر كه برشی از یك چیز را نشان می دهد تبدیل می كند و هیچ اظهار نظری ندارد، در فیلم تاثیر با قصه به وجود می آید. هر چقدر بیشتر با قصه دمخور شویم و با روند ترجمان معنی به قصه آشنا باشیم موفق تر خواهیم بود.
وی درباره اینكه چرا فیلم شعارزده می شود، تصریح كرد: چون نسبت به موضوع دانا نیستیم فیلم مان شعارزده می شود. اگر در فیلم نظر داریم ولی نسبت به موضوع دانا نباشیم نمی توانیم مثلا درباره نیكی و محبت به همنوع حرف بزنیم چه برسد بخواهیم فیلمی با این مضامین بسازیم.  فقط یك نظر داریم كه عقبه فكری و دنایی ندارد و ناگزیر درگیر شعارزدگی می شویم و داستان ما بر اساس دانایی شكل نمی گیرد و برای ساخت فیلم به ساده ترین روش ها متوسل می شویم.

وی اضافه كرد: اینچنین میانه و سازوكار رسیدن به پایان در فیلم نامه گم می شود. مسیری در فیلم وجود ندارد كه تماشاگر را اقناع كند و مخاطب فرجام شخصیت ها را نمی پذیرد. اینگونه اصل فیلنامه نویسی را رعایت نكرده ایم و میانه و تحول شخصیت را از دست می دهیم و فیلم عناصر لازم برای داستانگویی را از دست می دهد.
شایان ذكر است اختتامیه نهمین جشنواره فیلم كوتاه دینی رویش روز جمعه هشتم اسفند ماه در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار می شود.