بازدید کننده محترم ، عملیات ثبت اثر شما در حال انجام میباشد ، ممکن است به دلیل حجم فایل شما کمی ارسال فایلها زمان بگیرد لطفا تا دریافت کد پیگیری صبر نمایید.

حامد عسگری: ترانه باید به سوی حکمت و اندیشه هدایت شود

تاریخ ارسال : 1393/03/19

حامد عسكری با اشاره به این كه جشنواره های معتبر كشور همچون شعر فجر و همچنین جشنواره شعر و داستان جوان سوره ترانه را به رسمیت شناخته اند، گفت: حال كه ترانه از سوی اهالی ادبیات مورد توجه قرار گرفته باید تلاش كنیم به سمت حكمت و اندیشه هدایت شود.

حامد عسكری شاعر و ترانه سرا در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری با بیان این كه وضع ترانه حال حاضر كشور به دو بخش تقسیم می شود، اظهار كرد: یك بخش زیرزمینی است كه در سایت ها، شبكه  های اجتماعی و شبكه های ماهواره ای می شنویم و به صورت غیر مجاز منتشر می شود و بخش دیگر نیز ترانه های مجاز است كه از سوی صدا و سیما و یا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز انتشار گرفته اند.
وی ادامه داد: در هر دو طیف این ترانه ها با ترانه هایی مواجه هستیم كه اتفاقات شاعرانه، نوآوری ها و حركات رو به جلویی دارند و البته بعضا هم دچار ضعف هستند. این ضعف یا محتوایی و یا ساختاری است. ترانه با همه این احوال حالش خوب است. جشنواره های بسیاری همچون شعر فجر و یا جشنواره شعر و داستان جوان سوره حوزه هنری ترانه را به رسمیت می شناسند و بخش مجزایی برای این قالب شعری در نظر می گیرند.
عسكری تاكید كرد: مركز آفرینش های ادبی حوزه هنری نیز دفتر ترانه را راه اندازی كرده و این موضوع نشان می دهد ترانه جای خود را در بین اهالی ادبیات باز كرده است. البته سرودن اشعاری با قابلیت قرار گرفتن در موسیقی از زمان رودكی در ایران وجود داشته است و صائب، بیدل و اكثر شاعران سبك عراقی نگاهی به دستگاه های موسیقی داشته اند.
این ترانه سرا با بیان این كه دهه 50 دوره طلایی ترانه كشورمان است، عنوان كرد: در دهه 50 آثار شاهكاری در زمینه ترانه خلق شده است. چه از لحاظ موسیقی، چه تنظیم و چه خوانندگی و بسیار بعید است كه آن دوره تكرار شود. پس از پیروزی انقلاب اسلامی به دلیل تاثیر این واقعه و جریان دفاع مقدس بیشتر موسیقی هایمان حماسی بودند و ترانه در آن دوران جایی نداشت، اما در چند سال اخیر ترانه كشور به سمت خوبی رفته است.
وی كمال ترانه را در مثلثی از شعر و آهنگ و صدای خواننده دانست و اظهار كرد: این مثلث قطعا تاثیر بیشتری نسبت به ترانه مكتوب دارد. حالا كه رویكرد مسوولان و اهالی ادبیات نسبت به ترانه خوب شده، خوب است كه بستر ترانه را به سمتی هدایت كنیم كه باز هم حكمت و اندیشه در آن باشد.
عسكری تاكید كرد: باید نگرش خواننده ها و موزیسین ها را به ترانه عوض كنیم. یك خواننده حاضر است برای ساخت كلیپ خود 15 میلیون تومان هزینه كند اما حاضر نیست به ترانه سرای خوب 2 میلیون تومان بابت ترانه بدهد تا اثرش با شعری تاثیرگزار ارائه شود. بسیاری از خواننده های كشور در پی این نیستند كه مفهومی را به مخاطب منتقل كنند، بلكه ترجیح می دهند با ترانه سرایان جوان و تازه كار آلبوم تهیه كنند تا هزینه ای بابت ترانه ندهند.
این شاعر كشورمان با بیان این كه ترانه، جان، روح و ذات یك پكیج موسیقی است، گفت: البته حرف هایی هم هست كه قابلیت ترانه شدن دارد اما قابلیت موزیك شدن ندارد.
وی درباره انتشار ترانه در قالب كتاب نیز گفت: متاسفانه هنوز الگوی قابل نگارش از زبان گفتار نداریم. معیار واحدی برای نگارش بسیاری از كلمات محاوره در ترانه ارائه نشده است و هنوز تعریف نشده است كه ترانه باید با چه ساختاری نوشته شود.