نمایشنامه نویس زخمه: متن نمایش های جشنواره تئاتر سوره ماه قوی ظاهر شده بودند
تاریخ ارسال : 1394/07/29
مهیار هزار جریبی رتبه سوم نمایشنامهنویسی بیست و چهارمین جشنواره سراسری تئاتر سوره ماه گفت: متن جزو مهم ترین ملزومات یك نمایش است و اگر متنی خوب باشد و خوب پرداخت شود كارگردان در ارائه كار دستش بازتر است.
به گزارش روابط عمومی مرکز محافل و جشنواره های حوزه هنری، مهیار هزارجریبی، نمایشنامهنویس «زخمه» كه موفق شد رتبه سوم نمایشنامه نویسی را در تئاتر سوره ماه كسب كند، درباره این رقابت فرهنگی گفت: بیشتر كارهای جشنواره را دیدم و به نظرم میرسد بعضی از كارها به نسبت سالهای قبل خوب تر ظاهر شده بودند.
وی در این رابطه بیان كرد: البته نقدی كه در رابطه با ضعف نمایشنامه های حاضر در جشنواره در مقایسه با اجرا و كارگردانی وجود دارد را قبول ندارم؛ چراكه در بعضی موارد، متن قویتر بود و حتی از كارگردانی و اجرا هم جلوتر بود ولی در بعضی جاها اینطور نبود و این نقد نوعی اجحاف در حق نمایشنامههاست.
هزارجریبی توضیح داد: به نظر من 80 درصد یك تئاتر، متن و نمایشنامه است. متن جزو مهم ترین ملزومات یك نمایش است و اگر متنی خوب باشد و خوب پرداخت شود كارگردان در ارائه كار دستش بازتر است. حتی یك متن قوی موجب میشود كار بازیگر و سایرعوامل بیشتر به چشم آید.
این هنرمند هنچنین در انتقادی بیان كرد: به عنوان نمایشنامهنویس یك اثر انتظاری كه داشتم، این بود كه جلسه نقد و بررسی در ساعتی برگزار شود كه تداخلی با اجرا نداشته باشد تا پاسخ نقدی كه به متن نمایشنامه وارد می شود داده شود و بیننده، هم نقد و هم پاسخ نویسنده را داشته باشد. با این حال، این دوره از جشنواره را مثبت ارزیابی میكنم و به نظرم میتواند در بهبود وضعیت تئاتر كشور مثبت واقع شود.
«زخمه» درباره قصه پادشاهی است كه از رویارویی با پسرش به عنوان دشمن خود، اطلاعی ندارد و ناخواسته پسرش را زخمی می كند. پیری به او می گوید كه اگر میخواهی فرزندت زنده بماند باید چهل روز همراه او بروی و با هفتخوان روبهرو خواهی شد و ...