بازدید کننده محترم ، عملیات ثبت اثر شما در حال انجام میباشد ، ممکن است به دلیل حجم فایل شما کمی ارسال فایلها زمان بگیرد لطفا تا دریافت کد پیگیری صبر نمایید.

محمدرضا خردمندان: جشنواره «فیلم 100» بزرگ‌ترین فضا برای محك زدن ایجاز است

تاریخ ارسال : 1395/12/04

سید محمدرضا خردمندان، داور یازدهمین دوره جشنواره فیلم‌های 100 ثانیه‌ای، با بیان اینكه این جشنواره بزرگ‌ترین فضا برای محكِ ایجاز است، فیلم‌های كوتاه را به تیراندازی تك‌تیرانداز تشبیه كرد.

به گزارش روابط عمومی موسسه فرهنگی و هنری سپهر سوره هنر ؛ كارگردان فیلم«بیست و یك روز بعد» گفت: جشنواره «فیلم 100» برای من همیشه یكی از هیجان انگیزترین جشنواره‌های كشور بوده؛ به دلیل اینكه به اعتقاد من تنها محلی است كه فارغ از امكانات زیاد كه همیشه همه فیلم سازان از آن ناراحتند، با كمترین امكانات و بیشترین قدرت همراه با فكر و ایده‌های خوب، فیلم سازان می‌توانند خودشان را اثبات كنند. ماهیت فیلم‌های 100 ثانیه‌ای مثل تیراندازی تك تیرانداز هستند كه یك گلوله بیشتر ندارند و اگر گلوله درست به هدف بخورد موفق می شوند.

وی همچنین اظهار كرد: جشنواره «فیلم 100» بهترین فضا برای ارائه بهترین اندیشه‌هاست و به نوعی یك فضای عالی برای رشد كه فیلم سازان خودشان را در كنار فیلم ساز دیگر محك بزنند.
خردمندان در ادامه درباره این موضوع كه آیا می‌توان به فیلم‌های 100 ثانیه‌ای به عنوان یك ژانر سینمایی مستقل نگاه كرد، خاطرنشان كرد: بله حتما همین طور است. به نظرم این تیپ فیلم‌ها برای خودشان یك ژانر مستقل هستند؛ چون برخلاف آنچه تصور می‌شود، ساخت این گونه آثار با تایم كمی كه دارند بسیار دشوار است.

او سپس به فیلم كوتاهش با عنوان «پدر» اشاره كرد و توضیح داد: خوشبختانه با رشد شبكه‌های اجتماعی در حوزه دیده شدن فیلم‌ها هم اتفاقات خوبی افتاده است. به عنوان مثال فیلم «پدر» كه 100 ثانیه ای بود، بیش از 400 میلیون بار در شبكه‌های اجتماعی دیده شد و هزاران كامنت از همه جای دنیا به من رسید. خوشبختانه تاثیرگذاری این فیلم به قدری زیاد بود كه من به عنوان سازنده كلی خاطره از آن دارم و درواقع این فیلم حالم را خوب كرد. به اعتقاد من اگر ساخت فیلم‌های كوتاه درست انجام شود، تاثیرش به مراتب بیشتر از فیلم‌های بلند است.

كارگردان فیلم «بیست و یك روز بعد» سپس با توجه به این موضوع كه می‌توان فیلم‌های كوتاه را ژانری مستقل عنوان كرد، در پاسخ به اینكه فكر می‌كند چقدر در حوزه نظری ضعف دیده می شود و آیا در پی این اتفاق یك روش شناسی وجود دارد، گفت: من خیلی هم ماجرا را تئوریك نمی بینم؛ چراكه به نظرم 100 ثانیه محل آزمون عملی و كارگاه تجربی است، یعنی در واقع جایی برای الهام گرفتن از آثار بزرگان كه آموزش داده می شود و تمرین می كنیم تا جایی كه خودمان به تولید محتوا برسیم.

محمدرضا خردمندان در پایان در زمینه اهمیت جشنواره «فیلم 100» اظهار كرد: خوشبختانه هرچه می‌گذرد این جشنواره به پختگی خودش نزدیك می‌شود و همه ضرورت اهمیتش را درك می كنند؛ حتی تلویزیون كه سال‌ها قبل به این نوع فیلم‌ها بها نمی داد، بیشتر توجه می‌كند و این اتفاق یعنی این جشنواره جای خودش را كاملا باز كرده است.

گفتنی است؛ یازدهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم 100، روزهای 4 تا 6 اسفند در پردیس سینما آزادی برگزار می‌شود.