بازدید کننده محترم ، عملیات ثبت اثر شما در حال انجام میباشد ، ممکن است به دلیل حجم فایل شما کمی ارسال فایلها زمان بگیرد لطفا تا دریافت کد پیگیری صبر نمایید.

مدیر عامل بنیاد ادبیات داستانی وزارت ارشاد اسلامی:سرمایه گذاری برای جوانان، كار استراتژیك در عرصه فرهنگ است

تاریخ ارسال : 1391/04/31



محمد حسنی مدیر عامل بنیاد ادبیات داستانی وزارت ارشاد اسلامی گفت: باید با برنامه ریزی از روحیه و انرژی جوانان به نفع خود و فرهنگ شان استفاده كنیم، زیرا به نظر من اصل سرمایه گذاری روی جوان ها یك كار استراتژیك در عرصه فرهنگی است

به گزارش روابط عمومی دهمین جشنواره شعر و داستان جوان سوره محمد حسنی مدیر عامل بنیاد ادبیات داستانی درباره حضورش در این جشنواره گفت: بهانه حضور من در دهمین جشنواره شعر و داستان جوان سوره غیر از دعوت آقای فردی، انگیزه شخصی ام برای شركت در این جشنواره بود كه بتوانم هم با فعالیت های حوزه هنری در استان ها آشنا شوم و هم نویسندگان و شاعران جوانی را كه در این جشنواره شركت كرده اند از نزدیك ببینم.
حسنی ادامه داد: همچنین دیدار هنرمندان و پیشكسوتان حاضر در این جشنواره كه البته در تهران هم در خدمتشان هستیم و عرض ارادت و خدا قوت به دوستانم در حوزه هنری كه دست اندركار برگزاری این جشنواره از دیگر انگیزه های من برای حضور در ارومیه بود.
وی در خصوص ارزیابی حال و هوای دهمین جشنواره شعر و داستان جوان سوره گفت: حال و هوای جشنواره خیلی خوب است و از قبل هم در صحبتی كه با آقای فردی كه عضو هیات امنا و هیات مدیره بنیاد ادبیات داستانی هم هستند، داشتیم  قرار بر این بود كه بتوانیم فعالیت هایمان را در عرصه استان ها با كمك و هماهنگی همدیگر و به شكلی رقم بزنیم كه هم افزایی و قوت و شدت بیشتر پیدا بكند و بتوانیم از پتانسیل های یكدیگر در این عرصه استفاده بكنیم.
حسنی گفت: به نظر من برنامه هایی كه در این جشنواره برپا شد بسیار خوب و مفید بود؛ فقط نكته اینجاست كه این برنامه ها و فعالیت ها باید مستمر باشد. یعنی باید چاره اندیشی صورت گیرد كه ما در بنیاد ادبیات داستانی از این تجربه های حوزه هنری كه از سالیان سال فعالیت داشته استفاده بكنیم و ارتباط مستمرمان را حفظ كنیم.
مدیر عامل بنیاد ادبیات داستانی اظهار كرد: ارتباط با بچه های استانی باید حفظ شود و برگزیدگان این جشنواره ها چه در زمینه شعر و چه ادبیات داستانی در طول سال چند بار در كنار هم جمع شوند. اگر این اتفاق بیفتد به نظرم بعضی از ایرادات و خلاء هایی كه داریم برطرف خواهد شد.
وی اضافه كرد: جوانان نیاز دارند كه گهگاه خود را عرضه كنند و در معرض دید و نقد و بررسی قرار دهند و هم نیاز به یك تازگی و طراوت دارند.
وی همچنین گفت:  جوانان نیاز دارند كه یك پله بالاتر از خود را ببینند مثلا اگر استانی هستند از استان فراتر بروند و در فضای ملی خود را ارزیابی كنند، یا در چنین جشنواره هایی در كارگاه ها شركت كنند و پیشكسوتان و هنرمندان هم نسل خود را ببینند.
حسنی در ادامه گفت: در چنین شرایطی است كه می توان برای جوانان كارویژه هایی را تعریف و تبیین كرد و پروژه هایی سفارش داد، ایده و سوژه به آنها داده و در ضمن آن ها را مورد حمایت قرار داد تا انگیزه های خلق آثار فاخر در آن ها ایجاد شود.
این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنانش خاطر نشان كرد: در دهه اول انقلاب ما آثار زیادی تولید كردیم و در دوره های بعد یك مقدار به فترت رسیدیم، اما حالا دوباره جرقه هایی زده شده و جریان های ادبی خوبی در حوزه های فرهنگی و بویژه در زمینه ادبیات داستانی شكل گرفته است.
وی ادامه داد: در دوره اول همین روحیه جوان بوده كه در بسیاری از آدم هایی كه امروز دیگر پیشكسوت محسوب می شوند باعث خلق آثار ماندگار شد. این روحیه جوانی با آن انگیزه هایی كه در دوره های اول انقلاب وجود داشت تركیب شده و آثاری خلق شد كه هنوز هم ماندگار است.
حسنی افزود: اگر بخواهیم آثار برتر را در زمینه ادبیات داستانی و شعر از اول انقلاب تا حالا انتخاب بكنیم، خیلی از آن ها برای همان دوره اول است. این در حالی است كه آدم ها بسط پیدا می كنند و تكنیك ها رشد می یابند، مطالعات آدم ها بیشتر می شود و از لحاظ تكنیكی پیچیدگی های بیشتری پیدا می كنند ولی ویژگی هایی در آن دوره بوده كه هنوز آثار برتری را از آن دوره می توان اشاره كرد.
مدیر عامل بنیاد ادبیات داستانی گفت: اگر ما بتوانیم از این روحیه و انرژی جوان ها به نفع خوشان و به نفع فرهنگشان استفاده كنیم، برد كرده ایم زیرا به نظر من اصل سرمایه گذاری روی جوان ها یك كار استراتژیك در عرصه فرهنگی است.
این فعال عرصه فرهنگ درباره مقایسه نسل ادیبان امروز با نسل های گذشته توضیح داد: یك سری امكانات هست كه امروز جوانان ما دارند كه نسل های قبل نداشته اند و یك سری از امكانات را نسل های پیشین داشته اند كه شاعران و نویسندگان امروز فاقد آن ها هستند؛ این نشست ها، دور هم جمع شدن ها، جشنواره ها، كارگاه ها و به طور كلی دسترسی ها، بودجه ها و امكاناتی كه به لحاظ شرایط كنونی كشور جوانان امروز دارند، در دوره های پیش واقعا وجود نداشت.
حسنی افزود: اما امكاناتی كه در دوره های پیش وجود داشت و امروز جوانان از آن ها برخوردار نیستند از جنس امكانات مادی نبود؛ نویسندگان و شاعران نسل های پیش در كوران وقایعی قرار داشتند كه می توانست به آن ها ایده و الهام بسیار ی می داد و در آن ها حركت ایجاد می كرد و این در دوره ما وجود ندارد یا كمتر وجود دارد.
وی در توصیه به جوانان گفت: به نظر من جوانان ما می توانند با مطالعه و قرار گرفتن در كنار پیشكسوتان و استفاده از تجربیات آن ها این نقیصه را تا حدی برطرف كنند و این در حالی است كه جوانان امروز به مراتب از هنرمندان دوره های قبل خلاق تر، عمیقتر، باهوش تر و دارای قابلیت های بیشتری هستند.
این مقام درباره آسیب شناسی نسل نو نویسندگان و شاعران خاطر نشان كرد: یكی از آسیب هایی كه جوانان ما دارند این است كه می خواهند یك شبه ره صد ساله بروند. جوانان ما باید بدانند كه اگر می خواهند خود و آثارشان را ماندگار كنند باید زحمت زیادی بكشند و از این طریق است كه می توانند هنرمندان بزرگی شوند.
حسنی ادامه داد: شاعران و نویسندگان جوان ما باید مطالعاتشان را افزایش دهند و گمان نكنند كه فقط دانستن تكنیك و فن یك هنر می تواند آن ها را به هنرمندان تاثیرگذار تبدیل كند.
وی در پایان اظهار كرد: حوزه هنری همانگونه كه از نخست به درستی بعنوان حوزه اندیشه و هنر اسلامی نامیده شد، باید مبانی مطالعاتی و تئوریك هنر را از نظر علمی و فكری تامین كند و در اختیار جوانان قرار دهد كه البته در طول سال ها این كار را هم انجام داده و به نظر من باید این مسیر را به طور جدی تری ادامه دهد.