ابوالفضل حاج علي خاني: اگر کسی که سیاستهای حوزه هنری را نمیپسندد نباید برای آن مانعی هم ایجاد کند
تاریخ ارسال : 1391/08/10
هر نهادي براي خود يك سري قوانين و چارچوبهاي خاص دارد كه بر مبنای آن عمل ميكند و قطعا همه، آن را نميپسندند. حوزه هنري هم از ابتدا رسالت و سياستهاي خود را تعيين كرده، اگر کسی دوست داشت میتواند همکاری کند اما اگر کسی این سیاستها را نمیپسندد نباید مانعی هم ایجاد کند. همين اندازه كه مسئولان و برگزار كنندههاي جشنواره تئاتر ماه، تكليف شركت كنندهگان را از ابتدا مشخص كردهاند و اجراي عمومي آنها را تضمين كردهاند بزرگترين و ارزشمندترين تصمیمی است که گرفتهاند.
ابوالفضل حاجعليخاني؛ بازيگر و نویسندهی نمايش "مجلس برخواني معاشقه حنجر و خنجر"؛ به خبرنگار صحنه گفت: از آنجا كه؛ دبير نهمين دوره جشنواره سراسري تئاتر ماه؛ دكتر رحمت اميني و مشاورانش همه سابقه مديريتي و اجرایی دارند، انتظارات هنرمندان و شركت كنندهگان جشنواره نهم نیز به مراتب بیشتر بود كه به اعتقاد من این انتظارات نیز به بهترین نحو برآورده شد.
وي افزود: به نظر من نهمین جشنواره سراسري تئاتر ماه تنها جشنوارهاي است كه طي ساليان اخير با سياستهاي منحصر به فردش هيچ كدام از هنرمندان، گروهها و متقاضيان شركتكننده در جشنواره را معطل نكرد و همه از ابتدا تكليف خود را ميدانستند و الان هم كه برگزاري جشنواره به اتمام رسيده گروهها پيگير اجراي عموم خود هستند و مسئولين حوزه هنري هم در حال فراهم كردن امكانات اجرايي آنها.
حاجعليخاني؛ برندهی تندیس بهترین بازیگری مرد بخش صحنهای نهمین جشنوارهی تئاتر ماه؛ در ادامه گفت: برخي از دوستان معتقدند به دليل اينكه داوران بخش خياباني و بخش صحنهاي، یکی بودند اجراهای جشنواره نهم با وقفه و خستگي همراه بود ولي به نظر من يكي بودن داوران دو بخش جشنواره اتفاق خوبي بود. زيرا فكر ميكنم بخش صحنهاي با بخش خياباني تفاوت چنداني ندارد و هنرمندان هر دو بخش میدانند طی سلیقهی یک گروه واحد داوری ارزیابی میشوند. ضمن اینکه بعضا در بخش خياباني اجراهايي را ميبينيم كه به لحاظ كيفيت و تكنيك از اجراهاي صحنهاي برتري دارند.
اين بازيگر برگزيده در مورد ضعفهای جشنوارهی نهم تئاتر ماه يادآور شد: ما هميشه از ابتداي تاريخ هم وقتي به مسائل و جريانات مختلف نگاه ميكنيم ميبينيم كه هيچ رویدادی مطلق و كامل نبوده و هميشه نقاط ضعفي وجود داشته است كه نهمين دوره برگزاري جشنواره تئاتر ماه هم از اين قاعده مستثني نيست و ضعفهايي هم داشته كه بسيار اندك و طبيعي و بيشتر درباره اشكالات لحظه اجراها فرمت اجراها بوده است اما فكر ميكنم در مجموع اين دوره جشنواره نسبت به هشت دورهی پيشين خود و حتي نسبت به جشنوارههايي مانند جشنواره تئاتر مقاومت، جشنواره تئاتر صاحبدلان و جشنواره تئاتر رضوي كم ضعفتر و البته قویتر ظاهر شد.
حاج علي خاني درباره سياستهاي جشنواره تئاتر ماه افزود: همين اندازه كه مسئولان و برگزار كنندههاي جشنواره تكليف شركت كنندهگان را از ابتدا مشخص كردهاند و اجراي عمومي آنها را تضمين كردهاند بزرگترين و ارزشمندترين تصمیمی است که گرفتهاند. زيرا گروهها و هنرمندان میدانند که میتوانند نتيجه كار و تلاش خود را دريافت كنند.
حاجعليخاني در ادامه، افق تئاتر كشور روشن دانست و گفت: تئاتر، خود، وضعيت خود را مشخص كرده است ولي متاسفانه هر اتفاقي كه در جمع تئاتريها ميافتد همه از چشم مديران ميبينند در صورتي كه هر اتفاقي در تئاتر ميافتد چه خوب و چه بد حاصل تلاشها و كم كاريهاي خود ما تئاتريها است. نبايد ما يك گوشه بنشينيم و از كنار نظر بدهيم و خود را از هر اتفاق بدي كه ميافتد جدا بدانيم.
وي در ادامه متذكر شد: بايد در نظر داشته باشيم در شرايط فعلي كه اداره كردن حتی خانوادههاي كوچك و شخصي ما سخت شده است قطعا مديريت يك جمع بزرگترتر مانند تئاتر به مراتب سختتر شده است و براي اينكه به راحتي بتوانيم اين شرايط را پشت سر بگذاريم بايد همه با هم تلاش كنيم و فقط به دنبال مقصر نگرديم. البته نبايد ناديده گرفت كه همواره هر مديريتي عدهاي ناراضي و عدهاي راضي دارد كه اين هم از ويژگيهاي دنيا و تفاوت سليقههاي افراد متفاوت است.
حاج علي خاني در پايان گفت: هر نهادي براي خود يك سري قوانين و چارچوبهاي خاص دارد كه بر مبنای آن عمل ميكند و قطعا همه، آن را نميپسندند. حوزه هنري هم از ابتدا رسالت و سياستهاي خود را تعيين كرده، اگر کسی دوست داشت میتواند همکاری کند اما اگر کسی این سیاستها را نمیپسندد نباید مانعی هم ایجاد کند.