اجرای عموم نمایش در جشنواره های ایران معنا ندارد
تاریخ ارسال : 1395/03/18
سیستم اشتباهی که در برگزاری جشنواره ها در ایران وجود دارد این است که بعد از چند اجرای محدود در جشنوارهها دیگر هیچ اجرایی برای گروه ها در نظر گرفته نمیشود در حالیکه نمایش ابتدا باید اجرای عموم داشته باشد و بعد وارد جشنواره شود.
امیر کربلایی زاده (کارگردان و بازیگر تئاتر)//هنرمندان تئاتر در کشورهای متمدن و پیشرفته در استخدام نهادهای فرهنگ و هنر هستند و جایگاهی متفاوتتر از مردم عادی دارند و مسئولان هم خودشان را موظف به حمایت از آنها میدانند. دراختیار قرار دادن یک سالن بزرگ و ابزارهای روز به آنها اصلاً قابل مقایسه با امکاناتی که درایران برای تئاتریها وجود دارد، نیست.
هنرمند چه اجرا برود و چه اجرا نرود از ضریب امنیت کاری برخوردار است و کسانی که که اجراهای بیشتری داشته باشند از حقوق بالاتری برخوردارند و میتوانند از رفاه نسبی برخوردار باشند. ایجاد باشگاه تماشاگران نیز یکی دیگر از ویژگیهای تئاتر این کشورهای پیشرفته است که سعی میکنند تا جایگاهی ویژه برای تماشاگران خود قائل شوند.
یکی از تفاوتهایی که درسیستم اجرای تئاتر دراروپا و آمریکا با ایران وجود دارد این است که گروه کاری را که به جشنواره ارسال میکند دوباره در سالنهای شخصی و عمومی شهرهای مختلف آن را به روی صحنه میبرد. این درحالی است که یک گروه نمایشی در کشورمان بعد از 3 ماه تمرین فقط یک ماه اجرا برای آن در نظر گرفته میشود یا سیستمی غلط که در برگزاری جشنواره ها در ایران وجود دارد این است که گروه بعد از چند اجرای محدود در جشنوارهها دیگر هیچ اجرایی برای آنها در نظر گرفته نمیشود در حالیکه نمایش ابتدا باید اجرای عموم داشته باشد و بعد وارد جشنواره شود. اگرمتنی در جشنوارهها پذیرفته شد باید مدیران آن مسئول و پایبند به گروه باشند و شرایط اجرای عموم را برای آنها بوجود آورند نه اینکه بعد از جشنواره، آنها به کلی فراموش شوند.
حتی بعضی کارهایی هم بودند که به دلیل کج فهمیها و نگرشهای منفی مسئولان از اجرای عموم آن ها جلوگیری شده است. در حالی که وقتی داوری کاری را انتخاب میکند باید به نظر او احترام گذاشت و در جهت حمایت از آن گام برداشت.
البته این که بگوئیم همه جشنوارهها فقط محدود به ایام جشنواره هستند، امری اشتباه است وباید گفت در این میان جشنوارههایی هم هستند که پیشرفت و حمایت از هنرمند را سر لوحه کار خود قرار میدهند و با فراهم کردن فرصتی برای اجرای عموم سعی دارند تا یک اثر نمایشی را به سمع و نظر مخاطبان بسیاری برسانند. جشنواره تئاترسوره ماه حوزه هنری یکی از این جشنوارهها است . جشنوارهای که در عمر 24 ساله خود هنرمندان تئاتری بسیاری را پرورش داده است . هنرمندانی که هر کدام الآن جزو بزرگان این رشته به حساب میآیند. اما شاید در طول این سالها برخی اعمال سلیقههای مدیریتی در اختصاص سالن برای اجرای برخی گروهها باعث شده تا کدورتهایی را میان برخی هنرمندان در برداشته باشد.
مسئولان فرهنگی باید متوجه این مهم باشند که ایجاد محدودیت در روزگار فعلی نه تنها باعث بی خبری مخاطبان نمیشود بلکه باعث میشود تا مردم اطلاعات خود را از ابزارهای ارتباطاتی نوینی از قبیل اپلیکیشنهای موبایل و شبکههای اجتماعی به راحتی و درکم ترین زمان ممکن بدست آورد.
حتی این فضای ارتباطی جدید موهبتی برای هنرمندان است که برای تبلیغ محصولات خود در دنیای هنری بسیار راحتتر از گذشته عمل کنند.
برای اطلاع ازمهمترین اخبار جشنواره ها و محافل حوزه هنری ما را در کانال تلگرامی دنبال کنید.