بازدید کننده محترم ، عملیات ثبت اثر شما در حال انجام میباشد ، ممکن است به دلیل حجم فایل شما کمی ارسال فایلها زمان بگیرد لطفا تا دریافت کد پیگیری صبر نمایید.

در کمیک استریپ ادبیات و متن داستان باید مکمل تصویر باشد/ نکات تکنیکی امتیازها را تغییر می‌دهد

داور بخش کمیک استریپ چهاردهمین سوگواره هنر عاشورایی گفت: کمیک به لحاظ اینکه داستان روایی تصویری است باید کاراکتر اصلی خود را حفظ کند و در حد تصویر برای یک متن تقلیل پیدا نکند و مسائل تکنیکی و اجرایی به خوبی در آن لحاظ شود.

تاریخ ارسال : 1401/8/23

محمدرضا دوست محمدی داور بخش کمیک استریپ چهاردهمین سوگواره هنر عاشورایی در گفتگو با ستاد خبری این رویداد هنری گفت: مهم‌ترین مورد در انتخاب آثار ارائه شده به سوگواره هنر عاشورایی این است که کمیک بتواند به گونه‌ای داستان را روایت کند که یک متن خالی نباشد یعنی ادبیات و متن داستان مکمل تصویر باشد.

وی با تاکید بر اینکه در کمیک استریپ تصویر باید بخشی از داستان و متن هم بخشی دیگر را روایت کند اظهار کرد: آثار کمیک استریپ نباید به گونه‌ای باشد که متن همه داستان را روایت کند و تصویر تزئینی باشد بلکه بهتر است که متن و تصویر رفت و برگشت داشته باشد.

داور بخش کمیک استریپ چهاردهمین سوگواره هنر عاشورایی افزود: رعایت اصول سینمایی و دکوپاژ و کادربندی، قاب‌بندی و هدایت چشم برای خوانش کمیک از نکات ضروری است.

وی همچنین در سخنانش گفت: نکات تکنیکی چون اجرای دیجیتال و دستی، فیگورها، طراحی، قدرت فضاسازی و ترکیب‌بندی امتیاز کار را تغییر می‌دهد.

دوست محمدی بیان کرد: کمیک به لحاظ اینکه داستان روایی تصویری است باید کاراکتر اصلی خود را حفظ کند و در حد تصویر برای یک متن تقلیل پیدا نکند و مسائل تکنیکی و اجرایی به خوبی در آن لحاظ شود.

وی درباره ظرفیت کمیک استریپ در پرداخت به موضوع اربعین حسینی تصریح کرد: کمیک استریپ رسانه‌ای است که به انیمیشن و فیلم شباهت زیادی دارد بنابراین هیچ محدودیتی در پرداختن به مضامین مختلف ندارد و هر داستانی که قابل روایت باشد را می‌توان با کمیک استریپ به مخاطب ارائه کرد.

داور بخش کمیک استریپ چهاردهمین سوگواره هنر عاشورایی با بیان اینکه اربعین پر از داستان و روایت‌هایی است که می‌تواند کمیک استریپ برایش یک قالب بسیار مناسب باشد گفت: بخاطر شباهت بسیار زیاد کمیک به سینما و جذابیت‌هایی که این حوزه از نظر بصری و روایی برای مخاطب دارد، افراد روایت‌ها و کتاب‌های معرفی شده را برای کمیک‌استریپ بازنویسی و دکوپاژ می‌کنند تا با تولید استوری‌بردها کار به نتیجه نهایی رسد.

وی در خصوص بخش کمیک استریپ چهاردهمین دوره سوگواره هنر عاشورایی تصریح کرد: کمیک‌استریپ ذاتا پروسه پرزحمتی دارد و اضافه شدن این بخش به سوگواره هنر عاشورایی اگرچه نویدبخش اتفاقات خوبی می‌تواند باشد اما تولید سه یا چهار صفحه پروسه سختی است که امکان کاهش تولیدات هنری هنرمندان این حوزه را افزایش می‌دهد.

دوست محمدی افزود: فرآیند تولید کمیک استریپ کار سختی برای یک فرد است و به همین دلیل هم یک کمیک را مجموعه‌ای از افراد آماده می‌کنند. ضمن اینکه برای این رویداد هنری باید سه یا چهار صفحه کمیک استریپ تولید شود که تهیه کردن محتوا، دکوپاژ، فضا سازی و ترکیب‌بندی، استوری برد و در نهایت رنگ‌آمیزی و دیالوگ باکس‌ها کار بسیار سختی است بنابراین کسی که عاشق کمیک و این محتوا باشد شرکت‌کننده در این بخش خواهد بود.

وی درباره تاثیر سوگواره در تولید کمیک استریپ با موضوع اربعین حسینی گفت: از آنجا که عاشورا همیشه موضوع مهمی برای ما ایرانی‌ها بوده است اینکه سوگواره هنر عاشورایی هر سال جمعی از هنرمندان را ترغیب به تولید اثر کند، رویداد مهمی به شمار می‌رود.

داور بخش کمیک استریپ در پایان سخنانش اظهار کرد: اگرچه اضافه شدن بخش کمیک استریپ به سوگواره هنر عاشورایی نویدبخش اتفاقات خوبی در این حوزه است اما نباید صرفا به همین حد محدود باشد بلکه با حمایت بیشتر می‌توان فعالان بیشتری را برای ارائه آثار استاندارد تشویق کرد.

گفتنی است، چهاردهمین سوگواره هنر عاشورایی در قالب 5 بخش پوستر و تایپوگرافی، نقاشی (دیجیتال و کلاسیک)، نقاشیخط، پرچم و کتیبه و پینما برگزار خواهد شد. همچنین لازم به یادآوری است که مهلت ارسال آثار تا 25 آبان ماه تمدید شده است.