بازدید کننده محترم ، عملیات ثبت اثر شما در حال انجام میباشد ، ممکن است به دلیل حجم فایل شما کمی ارسال فایلها زمان بگیرد لطفا تا دریافت کد پیگیری صبر نمایید.

استقبال مخاطبان از تئاتر مذهبی نیازمند ایجاد جذابیت در متن نمایش است

تاریخ ارسال : 1395/12/15

یونس صحرارو مسئول دوازدهمین جشنواره استانی بچه های مسجد استان کردستان معتقد است؛ اگر می خواهیم مخاطب با تئاتر مذهبی آشتی کند و به تماشای آن بنشیند باید سعی در ایجاد جذابیت ها و تغییر نوع اجراهای خود داشته باشیم.

 یونس صحرارو مسئول دوازدهمین جشنواره استانی بچه های مسجد استان کردستان در گفت و گو با خبرنگار روابط عمومی موسسه فرهنگی و هنری سپهر سوره هنر، به انتخاب 3 اثر نمایشی و ارسال آن ها برای بازبینی به مرکز خبر داد و گفت: از میان 7 اثری که به دبیرخانه جشنواره معرفی شد پس از بازبینی 3 اثر نمایش به خاطر مروارید به کارگردانی زیبا فروتن از قروه، روبه به کارگردانی سجاد حاجیان از قروه و فانوس به کارگردانی محمد تقی حیدری از قروه از جمله آثار معرفی شده به مرکز هستند.

وی به همکاری جشنواره با دفاتر امام جمعه های استان و کانون های فرهنگی مساجد برای اجراهای گروه های برتر اشاره کرد و اظهار داشت: در ایام اجراها مشاوره هایی به گروه ها برای بر طرف کردن نواقص آن ها داده می شد که این کمک ها بیشتر خودجوش  بود و نکته ای که باید گفت و بسیار هم حساس هست برطرف شدن مسئله مالی گروه ها است تا به دور از هر گونه فشاری کار خود را پیش برند.

این کارگردان تئاتر در خصوص جریان سازی که تئاتر بچه های مسجد می تواند در کشور انجام دهد هم این طور گفت: در سال های 75 و 76 که این جشنواره به صورت مستقل انجام می شد و در اهواز و اردبیل هم دو دوره برگزار شد تفکر بچه های مسجد پشت آن بود و کم کم سبک این جشنواره در دوره های بعدی که در قالب جشنواره های تئاتر سوره ماه برگزار می شد عوض شد و به سمت اجراهای صحنه ای رفت و این رویکرد که امسال دوباره شکل گرفته تا در مسجد و برای مخاطبان عادی به نمایش در آید را باید ارج نهاد.

وی متون نمایشی که برای این جشنواره تولید می شود را هم نیازمند برخورداری از مضمون و محتوای مذهبی و هم استفاده از قالب های طنز دانست و بیان داشت: وقتی اسم از تئاتر ارزشی و دینی به میان می اید در نظر اول محتوای غم و اندوه  کار در ذهنمان مجسم می شود در صورتی که اگر می خواهیم مخاطب با تئاتر مذهبی آشتی کند و به تماشای آن بنشیند باید سعی در ایجاد جذابیت ها و تغییر نوع اجراهای خود داشته باشیم.

صحرارو ادامه داد: با توجه به اینکه گروه های استانی با کمبود عوامل روبرو هستند بیشتر سعی شده تا از متونی برای اجرای خود بهره برند که دو و یا سه پرسناژ هستند و در صورت نیاز مشورت هایی هم توسط  واحد نمایش استان در اختیار آن ها قرار داده شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم که در  سال های آتی این جشنواره بتواند در میان جشنواره های تئاتری یک جایگاه مستقل کسب کند و با توجه ویژه ای که دستگاه های فرهنگی و هنری و به ویژه حوزه هنری به آن می دهند بتواند استمرار داشته باشد و جایگاه خود را تثبیت کند.

برای اطلاع از مهمترین اخبار جشنواره ها و محافل حوزه هنری ما را در کانال تلگرامی دنبال کنید.