بازدید کننده محترم ، عملیات ثبت اثر شما در حال انجام میباشد ، ممکن است به دلیل حجم فایل شما کمی ارسال فایلها زمان بگیرد لطفا تا دریافت کد پیگیری صبر نمایید.

نرگس آبیار: فیلم های من اقتباسی از آثار ادبی است/ علیرضا قزوه: ادبیات انقلاب فعلی تداعی ادبیات دهه 60 است

تاریخ ارسال : 1394/11/05

 كارگاه و نشست صمیمانه هشتمین جشنواره داستان انقلاب، دوشنبه پنجم بهمن 1394، ساعاتی پیش از برگزاری اختتامیه این رویداد ادبی، در سالن زنده یاد سلمان هراتی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی مرکز محافل و جشنواره های حوزه هنری، در این كارگاه، مصطفی جمشیدی(دبیر علمی جشنواره)، علیرضا قزوه (مدیر مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری)، نرگس آبیار (داور بخش نوجوان این دوره از جشنواره)، ساسان ناطق (بازبین آثار دوره هشتم جشنواره داستان انقلاب) و برخی از شركت كنندگان و برگزیدگان دوره های مختلف جشنواره داستان انقلاب، به گفت‌وگو درباره زوایای مختلف این جشنواره پرداختند.

*جمشیدی: وقایع معاصر، تبلوری از داستان انقلاب است

مصطفی جمشیدی، دبیر علمی هشتمین جشنواره داستان انقلاب گفت: وقتی از داستان انقلاب سخن می گوییم، لازم نیست وقایع حتما در آن زمان اتفاق افتاده باشد بلكه حتی وقایع معاصر را می‌توان به داستان انقلاب مرتبط دانست. به عنوان مثال، ماجرای دستگیری تفنگداران آمریكایی نیز، می تواند موضوعی برای داستان انقلاب باشد.

این نویسنده درباره خط كشی این جشنواره میان این دو رویداد انقلاب و دفاع مقدس توضیح داد: ما با جنگ تحمیلی، هزینه انقلاب و استقلال طلبی مان را پرداخت كردیم. از این منظر، داستان انقلاب و دفاع مقدس می‌تواند با هم گره بخورد به شرط اینکه مشخصه ای از انقلاب اسلامی را در داستان های دفاع مقدس داشته باشیم.

*قزوه: ادبیات انقلاب فعلی یادآور دهه 60 است

در ادامه این کارگاه علیرضا قزوه مدیر مركز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری، جشنواره داستان انقلاب را نتیجه تلاش های صادقانه زنده یاد امیرحسین فردی خواند و اظهار كرد: در سال های پس از انقلاب، شاهد شكل گیری نوع جدیدی از ادبیات در كشورمان بودیم و اتفاقات مهمی در حیطه محتوا و زبان افتاد و تكنیك های جدیدی در داستان و شعر انقلاب رخ داد كه این ادبیات فعلی، محصول آن زمان است.

این شاعر ، بسیاری از حركت های جدی در ادبیات داستانی را متعلق به سال‌های آغازین انقلاب تا بعد از جنگ دانست و گفت: در دهه های بعد، می بینیم كه بسیاری از شاعران به جای پاك بازی، خاك بازی را شروع كردند و با اینكه تكنیك‌های جدید را به كار‌گرفتند، اما از محتوا غافل شدند.

مدیر مركز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری افزود: با تاكیدهای مرحوم امیرحسین فردی بر داستان انقلاب، مجددا به آن فضای معنوی بازگشتیم و از این جهت می توان ادبیات انقلاب دهه های 60 و دهه 90 را به هم نزدیك دانست.
قزوه خاطر نشان کرد: داستان نویسان ما باید بیش از پیش از میراث ادبی گذشته را به کار گیرند و باید با مراجعه به فردوسی، مولوی و بسیاری دیگر از شاعران قرن های پیش، داستان هایی غنی آن ها را از نظر تكنیك و محتوا مورد مطالعه و بررسی قرار دهند.

*آبیار: فیلم های من اقتباسی از کارهای ادبی است


نرگس آبیار، نویسنده و فیلم‌ساز كشورمان در این برنامه  به ارتباط میان ادبیات و سینما اشاره کرد و گفت: فیلم «شیار 143» و فیلم «نفس» را كه امسال در جشنواره فیلم فجر دارم، بر اساس رمان‌هایم ساخته ام و معتقدم باید از ظرفیت ادبیات برای اقتباس در سینما استفاده كرد.

وی درباره اینكه چرا سینماگران به ادبیات روی خوش نشان نمی دهند، گفت: درباره آسیب شناسی این موضوع باید بگویم در برخی موارد می بینیم كه ادبیات داستانی ما دچار مغلق گویی شده و فرم بر محتوا غلبه كرده است.

داور بخش نوجوان هشتمین جشنواره داستان انقلاب درباره آثاری كه در این دوره به مرحله نهایی رسیدند، گفت: درباره داستان های كوتاه باید این را بگویم كه متاسفانه بخش زیادی از داستان ها، سطحی بودند که این به زعم بنده به کمبود اطلاعات نویسنده، از دوران انقلاب بر می گردد.

آبیار ضمن تاكید بر لزوم پژوهش پیش از نگارش داستان تاریخی اظهار كرد: آثاری كه در حوزه رمان به دست ما رسید شاخص‌تر بود و نشان دهنده اطلاعات و پژوهش خوب نویسنده از آن دوران بوده است .

این نویسنده افزود: البته لازم نیست نویسنده حتما در آن شرایط زندگی كرده باشد، بلكه اگر اطلاعات كافی راجع به آنچه می نویسد داشته باشد و آن را به صورت باورپذیری به مخاطب ارائه كند، مخاطب آن را راحت تر می پذیرد.