بازدید کننده محترم ، عملیات ثبت اثر شما در حال انجام میباشد ، ممکن است به دلیل حجم فایل شما کمی ارسال فایلها زمان بگیرد لطفا تا دریافت کد پیگیری صبر نمایید.

تصویرسازی‌های امروزی باید متکی بر فرهنگی بومی و هویت ایرانی اسلامی باشد

داور بخش کمیک استریپ چهاردهمین سوگواره هنر عاشورایی گفت: در انتخاب پی‌نماها با موضوع اربعین حسینی، آنچه اهمیت دارد زبان تصویر است که باید با فرهنگ، دین و هویت دینی ما هماهنگ باشد.

تاریخ ارسال : 1401/8/28

پرویز اقبالی داور بخش کمیک استریپ چهاردهمین سوگواره هنر عاشورایی در گفتگو با ستادخبری این سوگواره گفت: در سوگواره‌های عاشورایی موضوعات مذهبی و تاریخی چون اربعین مدنظر قرار گرفته می‌شود که پرداختن به آن نیازمند توجه به یکسری نکات است.

وی که از هنرمندانی است که در زمینه داستان‌های عاشورایی و پی‌نماهای مذهبی کار کرده تاکید کرد: خیلی از افراد دست قدرتمندی در زمینه طراحی و اجرا دارند ولی متاسفانه قلمشان هویت ایرانی اسلامی ندارد یعنی بیشتر تحت تاثیر نمونه‌های خارجی هستند در حالیکه در انتخاب پی‌نماها با موضوع اربعین حسینی، آنچه اهمیت دارد زبان تصویر است که باید با فرهنگ، دین و هویت دینی ما هماهنگ باشد.

داور بخش کمیک استریپ چهاردهمین سوگواره هنر عاشورایی با اشاره به تاریخ پی‌نما و شیوه‌های مختلف طراحی آن اظهار کرد: آنچه مدنظر ما است این است که فرهنگ غربی بکار گرفته شده در  پی‌نماهای آمریکایی و اروپایی و ژاپنی، مناسب برای زبان تصویری که بخواهد با آن اربعین و داستان ایرانی اسلامی بیان شود، نیست.

اقبالی با تاکید بر اینکه با شیوه آمریکایی و ژاپنی نمی‌توان اربعین را نشان داد تاکید کرد: با توجه به حساسیت در مورد قابلیت‌های بیانی تصویر، تصویرسازی‌های امروزی باید متکی بر فرهنگی بومی و هویت ایرانی اسلامی باشد اگرچه متاسفانه بر اساس نمونه کارهایی که از جوانان امروزی دیده‌ام، هنرمندان جوان هنوز نتوانسته‌اند این قاعده را رعایت کنند.

وی افزود: آنچه همواره تحت تاثیرش قرار گرفته‌ام فرهنگ ایرانی اسلامی است که در چند چیز از جمله ساختار طراحی می‌تواند خود را بروز دهد.

داور بخش کمیک استریپ چهاردهمین سوگواره هنر عاشورایی با بیان اینکه فرهنگ تصویری ایرانی اسلامی باید از نظر طراحی در نوع زاویه دید متجلی شود گفت: دومین بحث پراهمیت در پی‌نما، زاویه دید است که ما از چه زاویه‌ای می‌خواهیم به تصویر نگاه کنیم. نوع ساختار طراحی‌ در نگارگری‌های قدیم معمولا از دو زاویه دید روبرو و بالا بود البته ما نمیخواهیم این را حقنه کنیم و بگوییم حتما باید همین زاویه باشد بلکه هنرمند می‌تواند تا اندازه‌ای نگاه خود را به واقعیت نزدیک کند ولی نوع طراحی و زاویه دید نباید آن چنان اغراق‌آمیز یا شلوغ باشد که ما را به یاد پی‌نماهای آمریکایی و... بیندازد.

وی در ادامه افزود: سومین خصوصیت پی‌نما با موضوع اربعین، در نحوه بیان فضاسازی کار است که روی آن تاکید زیادی داریم. در فضاسازی اینکه تا چه حد می‌توانیم بیانمان نزدیک به زبان ایرانی اسلامی باشد، اهمیت دارد.

اقبالی ادامه داد: در پی‌نما، فرهنگ تصویری خاص خود را می‌توانیم در فضاسازی‌ها و المان‌ها ببینیم. در این قاعده می‌توانیم تزئینات، زینت‌ها و ساختار طراحی را در لباس، فضا و معماری نشان دهیم.

وی چهارمین نکته پراهمیت در کمیک استریپ را بحث اجرا و رنگ آمیزی دانست و تاکید کرد: ما می‌توانیم در اجرا خود را به فضاسازی و نوع بیان نقاشی و تصویرسازی‌های ایرانی اسلامی نزدیک کنیم، یعنی واقع‌گرایانه تصویرسازی کنیم ولی در اجرا ساختار طراحی و رنگ‌آمیزی را به سمت نگاه ایرانی اسلامی ببریم.

گفتنی است، چهاردهمین سوگواره هنر عاشورایی در قالب 5 بخش پوستر و تایپوگرافی، نقاشی (دیجیتال و کلاسیک)، نقاشیخط، پرچم و کتیبه و پینما برگزار خواهد شد.